Etykiety cyfrowe wyróżniają się przede wszystkim tym, że mogą być już, natychmiast. O ile mamy własna maszynę lub drukarnie, która szybko reaguje.

Własna maszyna druku cyfrowego daje niezwykłe możliwości twórcze, które do tej pory są blokowane przez długi i uciążliwy proces zamawiania etykiet na zewnątrz.

Etykiety cyfrowe już zmieniły branże i codziennie przynoszą coś nowego, ale to dopiero początek. Przyzwyczailiśmy się do tego aby produktu był ten sam i taki sam, nawet uznajemy to za pewien walor, ale my się zmieniamy. I Świat w okuł się mienia w coraz szybszym tempie. Dlaczego zatem, nasze produkty mają zostawać niezmienne?  Szczególnie ważne jest to dla osób młodych, otwartych i poszukujących. Gama produktów dla tej grupy użytkowników będzie się wyraźnie różnić od reszty. Ale nie zapominajmy, że to co akceptuje młodzież i tzw. grupa poszukująca, bardzo oddziałuje na resztę konsumentów. Widać to w modzie i trendach sposobu życia. W naszym patrzeniu na rynek istotne jest, czy na pewno dostatecznie celnie docieramy do każdej grupy docelowej, zainteresowanej naszym produktem.

Etykiety cyfrowe – nośnik zróżnicowanej treści dla konsumenta

Etykieta, nie tylko cyfrowa, poza istotnymi informacjami o samym produkcie, winna zawierać szereg korzyści z jego zastosowania. Problem w tym, że najczęściej grupa odbiorców wcale nie jest homogeniczna, lecz właśnie bardzo zróżnicowana. Najłatwiej to wyjaśnić na przykładzie kosmetyków np. szamponów do włosów.  Dawniej był jeden i wystarczało, ale jak pojawiły się dedykowane do włosów suchych itd.. to grupa odbiorców się wyraźnie zdywersyfikowała. Zatem powstały jeszcze bardziej dokładnie celowane produkty, ale dotyczy to przeważnie bardzo dużych firm, które obejmują bardzo duży udział w rynku. Już przeprowadzenie tego samego dla małej firmy nie tylko jest trudne i kosztowne, co bardzo mało ekonomicznie uzasadnione. Zatem, wielkie firmy zdominowały i opanowały prawie w całości produkty dedykowane, wypierając tym samym z bardzo lukratywnej niszy mniejsze firmy.  Tak było, dopóki nie można było dywersyfikować i oznaczać swojej produkcji przy pomocy drukarek cyfrowych.

Drukarki cyfrowe  i ich możliwości

Drukarki cyfrowe i szerokie ich zastosowanie stało się możliwe głównie za sprawą ich prostej – intuicyjnej obsługi . To był główny problem dla nie drukarni, jak i kim obsłużyć drukarkę cyfrową.  Oczywiście i dzisiaj są bardzo skomplikowane maszyny druku cyfrowego, które wymagają wielu fachowców najwyższej klasy, aby je obsłużyć, ale to już margines w druku cyfrowym , stosowana tylko w specjalistycznym druku cyfrowym.  Prosta drukarka ink-jet UV jest do obsłużenia prze przyuczonego operatora, ze znajomością obsługi komputera. Jeżeli operator ma jakieś rozeznanie w programach graficznych, to będzie w stanie zdziałać wiele samodzielnie, nie licząc tylko na grafika.  Dzięki temu, że drukarki cyfrowe mogą ingerować bezpośrednio w PDF i jego parametry, możemy wiele dowolnie zmienić. Np. zmiana czy tylko lekka zmiana odcienia koloru nie wymaga tu bardzo wielu zabiegów.  Zatem, otrzymujemy natychmiastowy feedback, co i jak się zmienia. Mamy na bieżąco efekt naszego działania i możemy na to reagować. Dla wielu grafików i projektantów etykiet to absolutny priorytet. Ale to tylko technikalia.

Najważniejsze w druku cyfrowym wykonywanym przez drukarki cyfrowe jest ich operatywność. Możliwość zmiany nawet po każdej następnej etykiecie. I to nie tylko kodu czy numeru jak to było dotychczas, ale dowolnej zmiany rysunku tzw. layout. Daje to niezwykłe możliwości tworzenia mikro serii dla bardzo wysublimowanych potrzeb, np. świto, rocznice, zdarzenie itd..  Daje to możliwość dywersyfikacji produkcji właściwie bez końca z minimalnym kosztem.  I nie jest to tylko sztuczka marketingowa, aby zapełnić półkę jednym produktem, tak aby wyglądało że wieloma, lecz rzeczywistą dywersyfikację produktu.

Etykiety cyfrowe  jako sposób komunikacji z klientem.

Etykiety cyfrowe dają rzeczywistą możliwość nieomal codziennego proponowania czegoś nowego klientowi. Szybkość zmian i druku nowej propozycji jest tak duża, że jak by nie sposób dystrybucji, to nieomal można by pokusić się o codzienny news . Do tej pory, główną zaletą dywersyfikacji było dotarcie do bardzo szerokiej grupy różnych potrzeb klienta, różnych klientów, a tu chcę zaproponować, że trafiamy do tego samego klienta, z różnym przekazem. Zależnym od dnia tygodnia czy miesiąca.

Zatem, dywersyfikacja nie tylko na niszę różnych potrzeb, różnych klientów, lecz różnych potrzeb tego samego klienta w zależności od sytuacji.  To oczywiście dopiero przyszłość i niewielu klientów, jak i przedsiębiorców zdaje sobie z tego sprawę, ale przyszłość zawsze zaczyna się dziś.  Dla niektórych branż będzie to rewolucja!